پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182928
پول‌چاپ‌کردن چقدر طول مي‌کشد؟
تاریخ انتشار : 1394/06/23 08:52:15
نمایش : 1673
يکي از قديمي‌ترين ساختمان‌هاي خيابان پاسداران در تهران بعد از 8 سال بار ديگر ميزبان خبرنگاران بود؛ در اين ميزباني بانک مرکزي، مراحل چاپ اسکناس و ضرب سکه براي ميهمانان توضيح داده شد؛ مراحلي که تنها از لحظه آغاز چاپ يک قطعه اسکناس تا لحظه تحويل آن به خزانه بانک مرکزي يک‌ماه زمان مي‌برد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در چاپخانه بانک مرکزي دستگاه‌هاي بزرگي با رنگ‌هاي سبز و زرد وجود دارد که پابه سن گذاشته‌ها در کنار جديدترين دستگاه دنيا همچنان کار مي‌کنند. البته نوع کار دستگاه‌هاي قديمي با دستگاه‌هاي مدرن متفاوت است.

خوراک اصلي اين دستگاه‌ها کاغذ و مرکب است، مرکبي که از طريق واردات تامين مي‌شود. در کنار تامين مرکب به صورت وارداتي، نخ امنيتي کاغذ نيز از طريق واردات تامين مي‌شود.


چاپ و توليد اسکناس داراي چند مرحله متفاوت است که هر شيفت کاري قابليت ورود ۵۰ هزار ورق به هر ماشين را دارد. بعد از گذران از پروسه توليد کاغذ، چاپ افست آغاز مي‌شود هر قطعه کاغذ ۲۴ قطعه اسکناس را در دل خود جاي داده و به صورت پشت و رو چاپ در يک مرحله انجام مي‌شود.


با ذخيره‌سازي هر هزار ورق مرحله نگهداري ۶ تا ۷ روزه براي ورود کاغذ به چاپ فولادي يا برچسته آغاز مي‌شود. در چاپ فولادي بنابر طراحي اسکناس چاپ يک رو و دو رو وجود دارد که اين چاپ به صورت همزمان براي دو روي کاغذ امکان پذير نيست.


بعد از مرحله چاپ فولادي مراحل امنيتي چاپ آغاز مي‌شود با خروج از اين مرحله، شماره‌گذاري اسکناس در انتظار آغاز کار خود است. در نهايت چاپ اسکناس با برش‌هاي ۶ قسمتي و ۴ قسمتي در بسته‌هاي ۱۰۰۰ عددي آماده ارائه به خزانه بانک مرکزي مي‌شود.


در کنار توليد اسکناس در واحد چاپ اسکناس دستگاه‌هاي قديمي بازنشستگي را تجربه نکرده‌اند و در مسير توليد گذرنامه و شناسنامه قرار گرفته‌اند، که در حال حاضر ميزان سفارش مشتري براي چاپ گذرنامه ۵ تا ۶ ميليون قطعه است.


ميزان توليد و چاپ اسکناس و نوع آن بسته به نظر کميته پول و اعتبار تعيين مي‌شود، با تغيير طرح اسکناس، چاپ نيز تغيير خواهد کرد و واحد چاپ تنها اسکناس جديد را چاپ خواهد کرد.


در ميانه بازديد امروز خبرنگاران، مباحث جعل اسکناس مطرح شد که به گفته مدير واحد چاپ و نشر اسکناس، تا به امروز اسکناس‌هاي جديد جعل نشده و از نگاه بانک مرکزي چاپ رنگي انواع اسکناس توسط افراد متفرقه، جعل اسکناس قلمداد نمي‌شود، امير شکري بيان کرد: بانک مرکزي همواره به دنبال ارتقاي فاکتورهاي امنيتي و شناسايي اسکناس اصيل بوده، مردم در سمت تقاضاي اسکناس نيز بايد به فاکتورهاي امنيتي و شناسايي توجه بيشتري داشته باشند.


در اين بين او به هزينه امحا اسکناس اشاره کرد و گفت: هزينه باز توليد يک قطعه اسکناس ۱۰۰ تومان است که هرساله يک ميليارد قطعه اسکناس با هزينه ۱۰۰ ميليارد تومان باز توليد مي‌شود.

ضرب سکه چگونه انجام مي‌شود؟
در کنار توليد اسکناس توليد سکه نيز براي خود دنياي متفاوتي دارد که ميزان توليد سکه نيز بنابر صلاحديد کميته پول و اعتيار تعيين مي‌شود. مهم‌ترين نکته‌اي که فرآيند ضرب سکه براي خبرنگاران جاي سوال بود چرايي ضرب سکه بهار آزادي از سال ۱۳۸۶ تا به امروز است که مدير اين بخش با بيان اين که از سال ۱۳۸۶ تا به امروز سکه به صورت مناسبتي ضرب شده است، گفت: ميزان قابل توجهي سکه ضرب شده و خزانه بانک مرکزي از اين نوع سکه به ميزان کافي دارا است.

او البته سفته بازي برخي افراد در بازار طلا و سکه را بي‌تاثير ندانست و گفت: ارزش طلاي سال ۸۴ و ۸۶ هيچ تفاوتي با يکديگر ندارند اما سفته بازان بازار را به سمت ديگري سوق داده اند؛ از اين رو بانک مرکزي با توجه به ميزان ذخيره خود، علاقه‌اي براي ضرب سکه ندارد.

دستگاه‌هاي ضرب سکه براي سکه‌هاي پول مانند سکه ۱۰۰ و ۵۰۰ توماني نيز به صورت اتوماتيک فعال هستند و به طور مثال دستگاه توليد سکه ۱۰۰ توماني توان ضرب ۷۵۰ قطعه سکه را در يک دقيقه دارد که با تغيير قطر سکه سرعت دستگاه تغير مي‌کند.

البته در کنار سرعت بالاي ضرب سکه‌هاي کم ارزش، سرعت ضرب سکه‌هاي طلا که در حال حاضر بانک مرکزي سکه تمام، ۲.۵ بهار و ۵ بهار را در دستور کار خود قرار داده است با ظرافت و سرعت بسيار کمي صورت مي‌گيرد.

سوالي که ذهن خيلي از خبرنگاران را به خود جلب کرده بود هزينه توليد سکه‌هايي با ارزش پايين است، که مدير بخش ضرب سکه گفت: با تغيير آلياژ‌هاي سکه هزينه توليد هر سکه از ارزش ريالي آن کمتر تمام خواهد شد.

او تاکيد کرد: البته در سکه‌هايي که ارزش ريالي کمتري دارند هزينه توليد و ارزش آلياژهاي آن از ارزش ريالي تا حدودي بيشتر است.

وي گفت: مبني بر اين که آيا مدال‌هاي قهرماني و مدال‌هاي حوزه سياست در ضرابخانه بانک مرکزي توليد مي‌شود، گفت: اين توان براي بانک مرکزي وجود دارد اما مشترياني همچون وزارت ورزش و... سفارشي به ضربخانه بانک مرکزي نداشته‌اند.


مرجع : اقتصادنيوز
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html